Ισορροπημένη Διατροφή και Υγιεινές Συνήθειες αποτελούν το κλειδί της επιτυχίας

By Οκτώβριος 13, 2020Ιατρικά
Ισορροπημένη διατροφή και Υγιεινές συνήθειες αποτελούν το κλειδί της επιτυχίας


Ισορροπημένη Διατροφή και Υγιεινές Συνήθειες αποτελούν το κλειδί της επιτυχίας

Η Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής για το 2020 είναι αφιερωμένη τόσο στην εξασφάλιση τροφής για όλους, όσο και στη διαδικασία παραγωγής των τροφών από το χωράφι  στο τραπέζι. Θεωρείται πλέον καίριας σημασίας να υπάρχει πρόσβαση όλων σε υγιεινές και ασφαλείς τροφές και παράλληλη προστασία της φύσης μέσω της χρήσης βιώσιμων μεθόδων ανάπτυξης.

Η μοναδικότητα της υγιεινής διατροφής είναι αυτή που σίγουρα έστρεψε τη Διεθνή Κοινότητα το 2020 προς την υποστήριξη και ενδυνάμωση των διαδικασιών παραγωγής αλλά και προς την ανάγκη για διαθεσιμότητα ασφαλούς, ποιοτικής τροφής για όλους.

Ο λόγος είναι τόσο απλός όσο και περίπλοκος παράλληλα.

Ισορροπημένη διατροφή σημαίνει υγεία, σωματική και ψυχική ευεξία, ηρεμία αλλά και δύναμη.

Μπορεί να αναρωτιόμαστε πώς είναι δυνατόν να καλύπτει η διατροφή όλες αυτές τις παραμέτρους, αλλά η απάντηση είναι μία και είναι απλή. Η ίδια η φύση έχει φροντίσει ώστε να μας παρέχει όλα όσα χρειαζόμαστε και γι’ αυτό το λόγο τίποτα δεν μπορεί να την υποκαταστήσει.

Αυτό σημαίνει πως η χρήση συμπληρωμάτων διατροφής απαιτείται και συστήνεται μόνο σε σοβαρές και ιδιαίτερες περιπτώσεις ελλείψεων συστατικών λόγω παθολογικών καταστάσεων, υποθρεψίας και ειδικών περιορισμών.

Ένας υγιής άνθρωπος που αγαπά την ποικιλία στο τραπέζι του και «ακούει» τις ανάγκες του σώματος του, είναι πολύ πιθανόν να μην χρειάζεται κάτι περισσότερο από υγιεινές τροφές, προκειμένου να θωρακίσει τον οργανισμό του.

Οι πτυχές της Ισορροπημένης Διατροφής

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής, θα αφιερώσουμε αυτό το κείμενο, στην ανάλυση των πτυχών της ισορροπημένης διατροφής, κινούμενοι σε 2 άξονες.

Σε πρώτο επίπεδο, μας ενδιαφέρει να εντοπίσουμε ποιες είναι οι ιδανικές και υγιεινές διατροφικές επιλογές. Σε δεύτερο επίπεδο θα αναλύσουμε ποιες είναι εκείνες οι συνήθειες που ενισχύουν και θωρακίζουν τον οργανισμό.

Υγιεινές Διατροφικές Επιλογές

Τα άφθονα φρούτα και λαχανικά εποχής προσδίδουν ενέργεια και ευεξία, δίνοντας ώθηση στο μεταβολισμό και εξασφαλίζοντας την ομαλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος. Αυτό επιτυγχάνεται χάρη στην υψηλή τους περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, βιταμίνες και φυτικές ίνες.

Επιπλέον, τα ολικής αλέσεως δημητριακά, τα όσπρια και οι ξηροί καρποί ωφελούν τόσο στη ρύθμιση του σακχάρου του αίματος, όσο και στην κάλυψη του αισθήματος κορεσμού στα γεύματα.

Τα λιπαρά ψάρια, όπως η σαρδέλα, ο σολομός, ο ξιφίας κλπ. προάγουν τη υγεία της καρδιάς και του εγκεφάλου, θωρακίζοντας και τη μνήμη.

Η πρόσληψη πρωτεΐνης από αυγά, γαλακτοκομικά προϊόντα, τυρί και κρεατικά (πουλερικά, μοσχάρι, αρνί, χοιρινό κλπ) μειωμένης περιεκτικότητας σε λιπαρά κρίνεται απαραίτητη για την ενδυνάμωση του σώματος και την παράλληλη μείωση του αισθήματος της πείνας.

Υγιεινές Συνήθειες

Είναι πολύ σημαντική η καθιέρωση των μικρών και συχνών γευμάτων ανά τακτά χρονικά διαστήματα (συνήθως 3-4 ώρες) ώστε να καταφέρνει το σώμα και ο μεταβολισμός να λειτουργούν στο μέγιστο δυνατό.

Επιπλέον, η τήρηση της κατάλληλης αναλογίας συστατικών στο πιάτο και η αίσθηση του μέτρου σε ό,τι επιλέγουμε να καταναλώσουμε, θεωρείται ουσιαστική. Κατά αυτόν τον τρόπο, αποφεύγονται οι υπερβολές και δίνεται έμφαση στην ποικιλία των τροφών.

Έχει αποδειχθεί πως η ήρεμη ατμόσφαιρα και η παρέα/ συζήτηση την ώρα του γεύματος, χωρίς να αποσπούν την προσοχή άλλες ασχολίες (διάβασμα, υπολογιστής, τηλεόραση, δουλειές, κλπ), υποβοηθούν το αίσθημα της ικανοποίησης και την επέκταση της διάρκειας του γεύματος.

Ακόμη, αξίζει να αναφερθεί πως η ενοχοποίηση και στέρηση ορισμένων τροφών, οδηγεί σε επεισόδια υπερφαγίας, σε λανθασμένες διατροφικές συμπεριφορές καθώς και σε κακή σχέση με το φαγητό συνολικά.

Τέλος, η συστηματική ενυδάτωση κρίνεται απαραίτητη, προκειμένου να καλύπτονται οι συνεχείς απαιτήσεις σε νερό του οργανισμού (τουλάχιστον 1,5-2 λίτρων νερού καθημερινά).

 Ο ρόλος της Σωματικής Δραστηριότητας

Είναι θεμελιώδες να θυμόμαστε πως ένας υγιεινός τρόπος ζωής βελτιώνεται και ενδυναμώνεται μέσω της σωματικής δραστηριότητας, η οποία δεν αναφέρεται αποκλειστικά σε κάποιο γυμναστήριο, ομαδικό άθλημα ή τρέξιμο. Μπορούμε κάλλιστα να βοηθήσουμε το σώμα μας προσθέτοντας κινητικότητα καθημερινά στο σπίτι, τη δουλειά αλλά και τον ελεύθερο χρόνο μας.

Μερικές ιδέες περιλαμβάνουν την κηπουρική, το περπάτημα, την ποδηλασία, την κολύμβηση, το χορό, τις ασκήσεις στο νερό κλπ.

Η σωματική δραστηριότητα προάγει την υγεία της καρδιάς, των οστών και των μυών και ενισχύει την αυτοπεποίθηση και την ψυχική ανάταση.

Ευχή για το Μέλλον

Θέλοντας να κλείσουμε αυτό το αφιέρωμα στην Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής 2020, θα αναφέραμε πως είναι πολύ ουσιώδες όλες οι κοινωνίες-χώρες να στοχεύσουν προς την κάλυψη των διατροφικών αναγκών του συνόλου των πληθυσμών τους, χρησιμοποιώντας και τις κατάλληλες μεθόδους βιώσιμης ανάπτυξης, φιλικές προς το περιβάλλον, τα ζώα και τον άνθρωπο.

Κατά αυτόν τον τρόπο, θα μπορούσαν να επιτύχουν καλή υγεία και ευημερία προς όλους, με αποτέλεσμα οι επιπλοκές υγείας με το πέρας των χρόνων, να ελαχιστοποιούνται και το προσδόκιμο ζωής να επεκτείνεται.

Αυτό θα οδηγούσε παγκοσμίως, εκτός των άλλων, στην παρουσία μίας δυναμικής πλέον Τρίτης ηλικίας με τη δυνατότητα να απολαμβάνει μία ανεξάρτητη, βελτιωμένη και ενεργή ποιότητα ζωής.

Κωστέα Σοφία, Διαιτολόγος- Διατροφολόγος, MSc
Παπαδοπούλειον Πρότυπη Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων
Papadopoulion Residential Home for Seniors
www.papadopoulion.gr

https://www.youtube.com/watch?v=c3uYPJmrAHQ

ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΕΙΟΝ ΛΟΓΟΤΥΠΟ

 

Επισκεφτείτε το blog μας για να διαβάσετε και άλλα ιατρικά άρθρα